سئو فور وب

آموزش سئو سایت

سئو فور وب

آموزش سئو سایت

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یک افسانه ی قدیمی می گوید شراب قرمز لکه ی شراب سفید را از بین می برد. یا جای دیگر می گویند خوردن یک سیب در روز شما را از شر دکتر و دارو در امان نگه می دارد. این ها افسانه هایی بدون پشتوانه و دلیل اند. خوردن یک سیب در روز هیچ ربطی به در امان بودن از نظر پزشکی ندارد.

در حیطه بهینه سازی موتورهای جستجو هم از این دست افسانه ها کم نیستند. و شاید در دوره های آنلاین آموزش سئو اینگونه موارد کم نباشد. پنج نمونه زیر از بیشترین مواردی است که از مشتریان و آژانس های مارکتینگ می شنویم.

 

1.ترافیک سایت

همین تازگی با چند مقاله از آموزش های سئو سایت روبرو شدم که ادعا داشتند رتبه جستجوی اورگانیک یک سایت با اندازه ی ترافیک کلی افزایش پیدا می کند. این یک ادعای کاملا غلط است.

گوگل و دیگر موتورهای جستجو در صدد تعیین ترافیک کلی وب سایت ها نیستند. درست است که گوگل  ابزار گوگل آنالیتیکس را برای تحلیل آمار ارائه می دهد اما در این ابزار صحبتی از اینکه ترافیک سایت با رتبه رابطه مستقیم دارد. من با سایت هایی کار کرده ام که میلیون ها بازدید داشتند اما در میزان جستجوی اورگانیک با مشکلات زیادی روبرو بودند. البته که در بیشتر مواقع بالا بودن ترافیک کلی ترافیک جستجوی اورگانیک مرتبط است اما یکی تاثیری بر دیگری ندارد.

 

2.تبلیغات PPC

تبلیغات گوگل (گوگل ادز) از روش های مختلفی باعث ایجاد انگیزه در کسب وکارها می شود اما این اتفاق بر روس سرچ ارگانیک و میزان کلیک آن تاثیری ندارد. گوگل و مایکروسافت کمپانی های دقیقی هستند. یک دیوار بزرگ بین مجموعه داده های ترافیک اورگانیک، ترافیک پرداخت شده و الگوریتم رتبه بندی وجود دارد.

 

3.مشارکت شبکه های اجتماعی

اغلب بازاریابان شبکه های اجتماعی می گویند به اشتراک گذاشتن و لایک کردن یعنی عملکرد خوب و عالی و در رتبه بندی تاثیر خواهند داشت. طبق تحقیقاتی که آژانس های بازاریابی انجام داده اند و با بررسی اطلاعات به دست آمده از این پژوهش ها ارتباط میان دو چیز دلیل بر وجود آن ها نیست. یک محتوای حرفه ای می تواند هم در ترافیک اورگانیک و هم در شبکه های مجازی خوب عمل کند بدون اینکه این دو تاثیری بر هم داشته باشند. البته بعضی از سئوکاران گمانه زنی هایی درباره ارتباط این دو دارند که هنوز اثبات نشده است. 

از طرف دیگر موتورهای جستجو به طور کل انکار می کنند که اطلاعات شبکه های مجازی در رتبه بندی تاثیر دارد. البته که آنها محتواهای روی شبکه هایی مثل توییتر یا فیس بوک را می خزند اما از معیارهای مشارکت آنها برای جایگاه و رتبه بندی استفاده نمی کنند. 

 

4.کلیک از سایت های دیگر

موتورهای جستجو نمی توانند تشخیص دهند که چند بازدید کننده از وبسایتی دیگر بروی لینک سایت شما کلیک کرده است. اصلا مهم نیست که آن سایت چقدر معتبر و مهم باشد. کلیک هایی این چنینی اصلا برای موتورهای جستجو قابل خواندن نیستند و هیچ تاثیری بر رتبه بندی ندارند. 

هزاران نفر می توانند از طریق لینک های ویکی پدیا به وبسایت شما منتقل شوند و هیچ تاثیری بر جایگاه شما نداشته باشد. چیزی که کمک می کند در واقع لینکی است که در آن سایت معتبر به شما داده شده است نه تعداد افرادی که بر روی آن کلیک میکنند. کلیکی که برای موتورهای جستجو از اهمیت زیادی برخوردار است وقتی است که یک فرد از صفحه نتایج جستجو روی لینک مربوط به شما کلیک میکند. این کلیک بر روی نتیجه رتبه بندی تاثیر دارد.

 

5.امتیاز الکسا

امتیاز الکسای شما هیچ تاثیری روی رتبه بندی گوگل شما ندارد. همچنین اعداد مربوط به میزان دیده شدن در پلتفروم های سئویی مثل Moz ،BrightEdge ،Ahrefs هیچ تاثیری در جایگاه شما ندارند. 

این ابزار اطلاعات را از APIهای وب مسترهای موتورهای جستجو بیرون می کشند و یا از رتبه ی آنها بهره می گیرند. امتیازات اختصاصی این ابزارها عملکرد را اندازه می گیرند. و هیچ تاثیری بر رتبه بندی اورگانیک ندارند. 

 

به چه کسی اعتماد کنیم؟

سئو خیلی وقت ها دچار سوتعبیر می شود. هر کسی می تواند نظری در این باره ارائه دهد. برای همین سخت است که بتوان به همه ی اخبار توجه کرد؛ خصوصا وقتی افسانه های خرافی از این دست بین افراد دست به دست می شود. به اطلاعاتی اطمینان کنید که از منابع معتبر منتشر می شوند. دنبال کردن کنفرانس های جهانی در حوزه سئو هم می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. 

خیلی از این نکات را ممکن از طریق افراد مختلف شنیده باشید ولی بهتر است به گفته های افراد کاربلند و کسانی در این حوزه تجربه کافی دارند مراجعه کنید و حتی میتوانید به انجمن سئو سوال خود را بپرسید و از افراد متخصص این حوزه پاسخ خود را دریافت کنید

 

منبع : همیار

  • مهراد حسینی
  • ۰
  • ۰

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید (white hat SEO) به تکنیک ها و روش هایی اشاره دارد که کاملاً مطابق با شرایط و قوانین موتورهای جستجو از جمله گوگل انجام می شوند. این روشها دقیقاً در مقابل سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) قرار می گیرند که با شیوه های مختلف باعث بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو می شود. در واقع هدف از به کار بردن این شیوه ها رعایت سئو در رقابت در موتور های جستجو دیده و گوگل هم می‌خواهد از این تاکتیک ها برای یک رقابت سالم استفاده ک

به طور کلی سئو کلاه سفید شامل چهار بخش می شود:

  • ارائه مطالب و خدمات با کیفیت
  • کاهش زمان بارگذاری سایت و سازگاری با گوشی‌های همراه
  • استفاده مناسب و استاندارد از متا تگ ها و کلمات کلیدی
  • طراحی ظاهری مناسب سایت و طراحی تجربه کاربری

در طرف مقابل کلاه سیاه شامل تکنیکهای مانند خرید لینک یا تکنیک های فریب دهنده پنهان برای موتورهای جستجو است. معمولا این تکنیک ها سریعتر به جواب می رسند اما بسیار ریسک پذیر بوده و با تکامل الگوریتم های گوگل به راحتی تشخیص داده می‌شوند. با این تفاسیر در ادامه خواهیم گفت که سئو کلاه سفید شامل چه قسمت هایی می شود و برای بهره بردن از آن باید چه کارهایی انجام داد.

چرا باید روی سئو کلاه سفید سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

درگیر شدن در برنامه ها و راهکارهای سئو کلاه سیاه باعث می شود که سایت شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان یک سایت خاطی شناخته شده و اصطلاحاً پنالتی شود. گوگل به عنوان اصلی ترین موتور جستجو در سطح دنیا شناخته می شود که روزانه میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند و این پتانسیل وجود دارد که یک کاربر جدید به سایت شما انتقال داده شود.

این یعنی اگر سایت شما توسط گوگل پنالتی و جریمه شود، ترافیک وحشتناکی را از دست خواهید داد که می تواند منجر به نابودی تجارت شما شود. این یعنی رفتن به سراغ راهکارهای سریع و متقلبانه اگرچه در کوتاه مدت جواب می دهد اما احتمال پنالتی شدن سایت افزایش می‌یابد و در این صورت هیچ وقت دیده نخواهید شد. پس ترجیحا تمام زمان و هزینه خود را روی بحث سئو کلاه سفید سرمایه گذاری کنید که شامل موارد زیر می شود:

تحقیق در مورد کلمات کلیدی و انتخاب بهترین ها

اولین کاری که در بحث سئو کلاه سفید باید انجام دهید این است که محبوب ترین کلمات کلیدی برای کاربران و مرتبط ترین کلمات با موضوع خود برای موتورهای جستجو پیدا کنید. با توجه به اینکه موتورهای جستجو سایت شما را بر مبنای همین کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند، از روشهای زیر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید:

سیستم پیشنهاد گوگل

در اینجا فقط کافی است که در باکس جستجوی گوگل کلمه کلیدی خود را بنویسید تا فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط و کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تیل در اختیار شما قرار گیرد. استفاده از این کلمات هم تراکم بیش از حد کلمات کلیدی را از بین می برد و هم ارتباط موضوع با یک زمینه خاص را به موتورهای جستجو ثابت می کند.

 گوگل سرچ کنسول

این ابزار به صورت رایگان توسط گوگل در اختیار کاربران قرار می گیرد تا به کمک آن وضعیت سایت خود را کنترل کنند و توانایی بالاتری در مدیریت آن داشته باشند. یکی از ویژگی‌های جالب گوگل سرچ کنسول این است که شما می توانید کلمات پر ترافیک سایت خود را پیدا کنید و بر مبنای آنها محتوا تهیه کنید.

 گوگل ترندز

ابزار گوگل ترندز هم توسط خود گوگل معرفی شده و شما به عنوان یک وبمستر می توانید کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع خاص را پیدا کنید. این ابزار در اصل برای پیدا کردن روند جستجوی کلمات کلیدی در کشورهای مختلف و در دوره های زمانی مختلف است. پس اگر شما به دنبال پیاده‌سازی تاکتیک های سئو کلاه سفید هستید باید این ابزار را بشناسید تا ببینید که کدام یک از این کلمات بیشتر جستجو می شوند.

نوشتن محتوای با کیفیت

سئو

برای گوگل و برای موتورهای جستجو تولید محتوا همه چیز است و بخش مهمی از سئو سایت را هم به خود اختصاص می‌دهد. اما به نظر شما ما به چه محتوایی می توانیم بگوییم محتوای با کیفیت؟

تعریف هر کسی از کلمه کیفیت متفاوت است. مثلاً ممکن است شما سبک نوشتن را به عنوان یک عامل برتری بدانید و در طرف مقابل موارد دیگری مانند طولانی بودن محتوا یا پوشش دادن موضوعات مختلف را یک اولویت بدانید. اما به طور کلی در مورد یک محتوای با کیفیت در سئو کلاه سفید باید ویژگی‌های زیر رعایت شوند:

موضوع مورد نظر را به طور کامل تحت پوشش قرار دهد و جزئیات را به طور کامل بیاورد

بر مبنای استفاده صحیح از کلمات کلیدی نوشته شده باشد و پاسخ سوال کاربران در آن دیده شود

از لحاظ ظاهری و گرافیکی برای کاربران جذابیت داشته باشد و استاندارد اصلی آن مطابق با موتورهای جستجو باشد

بلافاصله به سوالات کاربران پاسخ دهد و از توضیحات اضافی خودداری کند.

راضی نگه داشتن کاربران

یکی از اصلی ترین دلایل معرفی الگوریتم رنک برین از طرف گوگل، وضعیت محتوای یک سایت و ساختارهای آن برای راضی نگه داشتن کاربران است. در حقیقت گوگل می گوید که حضور کاربر در یک سایت باید منجر به رضایت و ماندگاری بیشتر شود. حالا اگر یک سایت از لحاظ ساختار یا محتوا نتواند کاربر را راضی نگه دارد، توسط موتورهای جستجو در رتبه خوبی قرار نمی گیرد و احتمال جذب کار برای او بسیار کم است.

طراحی تجربه کاربری مناسب و خوانایی محتوا

برای هر سایت چندین و چند رقیب وجود دارد و اگر کاربر ارتباط خوبی با یک سایت نداشته باشد، بلافاصله بازدیدهای خود را از دست خواهد داد. در حقیقت از گوگل اهمیت بسیار زیادی به ماندن کاربران در صفحات سایت شما می دهد. اما این ماندگاری چگونه امکان پذیر است:

کاربر باید به قسمت های مختلف سایت دسترسی داشته باشد و به راحتی جابجا شود

فضای کلی سایت برای کاربر و موتورهای جستجو ساده باشد

فونت و محتوای استفاده شده در سایت خانه هایی کافی داشته باشد تا کاربر همه محتوا را بخواند

عرض تصاویر گرافیکی به شکل مناسب استفاده شود تا جذابیت محتوا حساس شده و فضای سایت برای کاربر خسته کننده نشود

استفاده از عنوان ها و زیر عنوان ها به منظور قالب بندی محتوا و ارتباط بیشتر کاربران با آن

 

 

ادامه در همیار وب بخوانید.

  • مهراد حسینی