اگر شما هم از کاربران اینترنت هستید و دوست دارید مطالب تازه بخوانید با ما همراه باشید تا به شما از الگوریتم فرشنس بگوییم! گوگل در سال 2011 الگوریتم فرشنس را معرفی کرد تا مدیران وبسایت مجبور شوند مطالب و محتوای خود را به روز کنند. بعد از رونمایی از این الگوریتم بسیاری از سایت هایی که رتبه بالا داشتند دچار تغییراتی شدند و همین باعث شد وبمسترها چاره ای بیاندیشند.
چرا الگوریتم فرشنس را ساختند؟
طبق تحقیقاتی که از طرف شرکت گوگل انجام شد، حجم اطلاعات داده شده در اینترنت بسیار زیاد بود و تخمین زده شد طی سالهای آینده این حجم از اطلاعات که خیلی از آنها تکراری است، بیشتر از اطلاعات تولیده شده در هزار سال قبل است! مساله اصلی اینجا بود که گوگل چطور می توانست از بین همه این اطلاعات، مطالب مفید مورد نظر کاربران را تشخیص دهد و به کاربران ارائه دهد. با وجود الگوریتمهای زیادی که گوگل ارائه داده بود اما برای این موضوع کافی نبود. برای مثال، آیا دوست دارید برای دریافت اطلاعات یک کتاب در گوگل سرچ کنید و مطلبی که برای شما ارائه شده است برای 15 سال قبل باشد؟ قطعا نه و این مطالب برای شما هیچ ارزشی ندارد!
بنابراین گوگل با ارائه این الگوریتم، مشکل کاربران خود را حل کرد و وظیفه اصلی حل مشکل محتوای قدیمی را به عهده الگوریتم فرشنس گذاشت. در این الگوریتم، افزایش رتبه برای سایتهایی است که محتوای جدید دارند.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که، با وجود اینکه این الگوریتم برای سایت ها ضروری است، اما نه تنها محتوای تازه و به روز، بلکه محتوای خوب و با کیفیت هم به تنهایی نمیتواند رتبه سایت شما را بالا ببرد بلکه، این سیگنالها از طرف کاربران است که این کار رابرای سایت شما انجام میدهند.
الگوریتم فرشنس و عواملی که به افزایش رتبه سایت بستگی دارد
وقتی گوگل وارد سایت شما میشود، خزنده ها تمام سایت شما را بررسی میکنند و به قسمت های مختلف سرک می کشند. با این کار تمام سینگال های مثبتی که در سایت شما وجود دارد را آنالیز می کنند و همین در رتبه بندی سایت شما بسیار موثر است. با به وجود آمدن الگوریتم فرشنس معیارهای جدید از طرف گوگل بررسی می شود که در اینجا به آنها اشاره میکنم.
1-افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت
باید سعی کنید محتوای خوب و با کیفیت ارائه دهید تا کاربران مدت زمان بیشتری در آن بمانند. زیرا گوگل فقط به اولین ورود کاربران توجهی ندارد و مدت زمانی که در سایت شما میمانند را بررسی می کند. و در رتبه بندی سایت شما بسیار تاثیر میگذارد. به عنوان مثال اگر در اولین هفته انتشار محتوا کاربران به طور متوسط 2 دقیقه در آن بمانند، در چند ماه آینده این زمان باید به 3 یا 4 دقیقه برسد. استمرار در به روز رسانی در بازه های زمانی کوتاه مدت و اضافه کردن بخش هایی به مقاله، همچنین اضافه شدن نظرات کاربران، می تواند به شما کمک کند تا کاربران زمان بیشتری در سایت شما بمانند.
2-از سایت هایی که محتوای تازه دارند لینک بگیرید
باید به این موضوع توجه کنید که گوگل فقط لینک دادن به یک سایت را بررسی نمیکند بلکه سایتی هم که به آن لینک داده شده را هم بررسی میکند. مراقب باشید! زیرا اگر سایتی که به شما لینک داده شده است محتوای جذاب یا تازه نداشته باشد الگوریتم فرشنس، امتیاز فرشنس شما را پایین می آورد.
3-مستمر و هدفمند لینک سازی کنید
برای اینکه بتوانید در گرفتن لینک ها موفق شوید این است که به طور مداوم و به تعداد کم این کار را انجام دهید. یعنی اگر یک هفته حجم بالایی از لینک ها را دریافت کنید و پس از آن چند مدت هیچ لینکی به سایت ندهید، نه تنها تاثیری در تازگی محتوای شما نخواهد داشت بلکه برعکس، گوگل شما را اسپم شناسایی می کند! برای این کار بهتر است محتوای قدیمی خود را دوباره به روز رسانی کنید و آن را در شبکههای اجتماعی بگذارید با این روش لینکهای جدید میتوانید بگیرید و محتوای شما تازه میشود.
4-برای ایجاد محتوا انعطاف پذیر باشید
سعی کنید درتولید محتوای خود انعطاف پذیر باشید. قرار نیست همه محتوای شما به صورت متنی باشد. سعی کنید از ویدیو و یا پادکست هم استفاده کنید. باید دقت کنید مطالب خود را در بخشهای مختلف زمانی و با عناوین مختلف منتشر کنید.
الگوریتم تازگی گوگل و QFD
کار گوگل و این الگوریتم سرچ کلید واژه ها وآنالیز سایتها بر اساس همین کلید واژههایی است که همه آنها اطلاعات جدید و تازه هستند. به معنی دیگر این کار گوگل را QFD هم میگویند. QFD مخفف کلمه query deserves freshness که به معنی (عبارت نیازمند تازگی) است. به همین دلیل معنی دیگر الگوریتم فرشنس گوگل را qfd نیز میگویند. در مقابل، مفهوم (محتوای نیازمند تازگی) نیز وجود دارد.
تازگی محتوا
بعضی از موضوعات نسبت به گذشت زمان حساسند و اطلاعات آنها بعد از مرور زمان تغییر میکنند. برای مثال مسائل یافتههای علمی بعد از گذشت چند وقت با پیشرفت علم تغییر میکنند یا همین الگوریتمهای گوگل که روز به روز در حال تغییر هستند. برخی از موضوعات فقط در یک زمان خاص ترند میشوند و با گذشت زمان اعتبار خود را از دست میدهند. مثل مسابقه فوتبال که بعد از چند روز از خبر برد و باخت باید منتظر بازی جدید با نتیجه جدید باشیم!
محتواهایی که به تازگی نیازمند طبقه بندی هستند:
1-رویدادهای اخیر یا موضوعاتی که در یک مدت زمان محدود باب می شوند:
برخی از کلیدواژههایی که توسط کاربران سرچ میشوند نیازمند جدیدترین اخبار و اطلاعات هستند. به عنوان مثال جدیدترین سویه کرونا که به تازگی کشف شده است! بنابراین با هوشمندی گوگل وقتی این بیماری را سرچ میکنید تمام اطلاعات جدید را به شما می دهد. قانون آنلاین خبری، نویسنگان را مجبور می کند که محتوای خود را هر روز تازه کند.
2-اتفاقاتی که به صورت منظم تکرار میشوند:
برخی اطلاعات فقط برای دوره ای خاص هستند که به صورت مداوم هر چند وقت یک بار تکرار می شود. انتخابات رئیس جمهوری، برگزاری مسابقات جام جهانی و یا المپیک. کاربران اگر در زمان برگزاری، این موضوعات را سرچ کند، مطالب به روز برایشان نمایش داده میشود ولی اگر به غیر از این زمان جستجو شود مطالب گذشته برای آنها باز میشود.
3-آپدیت منظم و مکرر:
در این دسته کلیدواژه هایی قرار میگیرند که مشتریان و کاربران دائما در حال جستجوی آنها هستند. بهترین سریالها یا بهترین گوشی سال از جمله مواردی است که اکثرا کاربران آن ها را جستجو میکنند. بنابراین اگر شما هم در وبسایت خود این عناوین را داشته باشید باید حتما آن ها را جستجو کنید. این را بدانید گوگل دائما در حال مرتب کردن فهرست نتایجش است.
4-محتوای همیشه سبز داشته باشید(evergreen content)
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز به سایت هایی که گفته می شود که همیشه کلیدواژه هایی دارند که برای گوگل تازه هستند. به این نوع محتواها که مانند یک درخت همیشه سبز هستند و دائم در حال رشد کردن و اضافه شدن هستند، محتوای همیشه سبز می گویند. اکثر عناوینی که در این سایت ها سرچ می شوند نیاز به آپدیت ندارند و گوگل برای این محتوا ها رتبه فرشنس درنظر نمیگیرد. زیرا این نوع ماهیت ها همیشه تازه هستند. مثل دستورهای غذایی یا ورزش و ..
می توانید هر چند وقت یک بار این محتواها را تازه کنید و تغییرات جدید به آن اضافه کنید اما اگر سایت شما در رتبه خوبی قرار دارد می توانید به آن دست نزنید.
در مقابل برای به محتواهایی که دیگر ارزش خود را از دست داده اند و یا محتوای جدید جایگزین آن شده است، اصطلاح محتوای پوسیده یا (content decay) گفته میشود.
الگوریتم فرشنس چگونه به شما نتایج جستجوی تازه و جدید می دهد؟
الگوریتم freshness یک مدل ریاضی است که با آنالیز کردن عبارتهای جستجو تشخیص میدهد کاربران چه عبارتی را جستجو کرده اند یا تا چه حد به مطالب جستجو شده نیاز دارند. برای این جستجو کاربران از دو جا کمک میگرند.
1-شبکههای اجتماعی و سایت های خبری:
در شبکه های اجتماعی و وب سایتهای خبری به واسطه کارشان معمولا از اخبارهای تازه استفاده میکنند و سایتهای خبری نیز جدیدترین خبرهای دنیا را منتشر میکنند و می توانند ترندهای جدید را نشان دهند.
2-حجم جستجوهای کاربران در گوگل:
با حجم جستجوی کاربران در رابطه با یک موضوع یا به معنی دیگر تغییر رفتار کاربران در باره یک موضوع و کلید واژه جدید، این سیگنال را به گوگل میدهد که کاربران با یک موضوع تازه مواجه هستند بنابراین، گوگل هم دست به کار می شود و سراغ محتواهای تازه با کلید واژه های جدید میرود. بنابراین به واسطه این الگوریتم سایتهایی که محتوای جدید منتشر کنند در این رقابت پیروز میشوند.
حرف آخر:
در آخر میخواهم به شما بگویم برای بالابردن سایت خود از الگوریتمهای گوگل تبعیت کنید و بر اساس این مقاله که درباره الگوریتم فرشنس بود سعی کنید محتوای تازه تولید کنید اما مراقب باشید این کار را بی رویه انجام ندهید، شاید در ابتدا این موضوع به نفع شما تمام شود اما به مرور زمان رتبه سایت شما کاهش پیدا میکند.
در این مقاله الگوریتم فرشنس را برای شما توضیح دادیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. تیم همیاروب از همراهی شما سپاسگذار است.